Doktor vysvětluje, jak si vypočítat ideální dobu spánku

od Dominika Číčelová
   2 minuty čtení
žena, spánek, budík

Zdroj: Shutterstock

Bojujete každý den s únavou a dostat se po ránu z postele je pro vás každý den náročnější? Zřejmě nespíte dost dlouho na to, aby si vaše tělo odpočinulo. Jak si spočítat, kolik hodin spánku je pro vás ideální?

Spánek je naprosto zásadní pro naše zdraví, ale zároveň je to první věc, kterou obětujeme, když máme hodně práce.

Spánek je důležitý pro zdraví

Stejně jako špatná strava se i nedostatek spánku může velmi rychle podepsat na našem zdraví. I tady ale platí, že všeho moc škodí a určitě není dobré dlouho vyspávat.

„Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti. Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity a metabolického syndromu,“ řekla pro portál Mojezdravi.cz přední česká odbornice prof. MUDr. Soňa Nevšímalová, DrSc.

Obecně platí, že dospělý člověk by měl denně spát sedm až osm a půl hodiny. U dětí je samozřejmě potřeba spánku vyšší.

Spánkové cykly není radno zanedbávat

Se zajímavým způsobem, jak si spočítat ideální dobu spánku, přišel uznávaný lékař Dr Karan Raj na svém účtu na TikToku.

Podle něj nezáleží až tak na době spánku, ale na tom, v jaké fázi spánku dojde k probuzení. V průběhu spaní se totiž mozek pohybuje v několika spánkových cyklech. Každý z nich se skládá z lehkého spánku, hlubokého spánku a fáze snění.

„Každý z těchto cyklů trvá přibližně devadesát minut. Budete se cítit mnohem více svěží, když se probudíte na konci jednoho z těchto cyklů,“ uvedl Dr. Raj

Pravidlo devadesáti minut

Klíčovým je, abyste si od času, kdy se chcete probudit, odpočítali devadesátiminutové cykly k nejbližšímu času, kdy chcete jít spát. Pokud například chcete vstávat v osm hodin ráno, ideálně jděte do postele v jedenáct hodin. Ráno byste se měli probudit na konci šestého spánkového cyklu.

„Teorie neubude fungovat u každého člověka stejně z důvodu výkyvů v délce spánkového cyklu, ale je to dobrý začátek, od kterého se lze odpíchnout,“ upozornil Dr. Raj.

Tak co, zkusíte také pravidlo devadesáti minut?

Zdroj: mirror.co.uk

Autor: Karolína Ondrušková

Související články