Typy kolegů, se kterými to není lehké. Poradíme, jak s nimi vycházet

od Dominika Číčelová
   2 minuty čtení
kolegove v praci

Zdroj: Shutterstock

Každý z nás, kdo tráví osm hodin denně s kolegy v jedné kanceláři, nebo je minimálně potkává na pracovišti, ví, že to se všemi není vždy snadné. Někteří si rádi pustí pusu na špacír, jiní mají pocit, že jsou ve všem nejlepší.

Občas je problém se s takovými lidmi vyrovnat. Ruší nás při naší práci, snižují efektivitu toho, o co se celý den snažíme. Někdy se kvůli nim dokonce do práce netěšíme a předem se bojíme toho, co si pro nás zase připraví.

Jenže každý typ člověka má něco, čím se proti němu dá bojovat. Máme pro vás přehled pěti nejotravnějších skupinek spolupracovníků, se kterými se v kanceláři můžete potkat, a zároveň i cestu, jak s nimi bojovat.

Soutěživec

Tenhle typ člověka chce být vždy ve všem nejlepší. Rád se chlubí svými pracovními výsledky a pokud máte pocit, že jste v něčem dobří, vždy to zazdí tím, že on udělal něco daleko úžasnějšího.

Nejlepší cestou, jak s tímto člověkem bojovat, je zkrátka jeho nepsaná pravidla soutěže odmítnout. Nesnažte se ho překonat, neuznávejte jeho výhru, nijak nereagujte na to, co on předvedl. Dříve či později zjistí, že už jeho výkony nikoho neberou a uklidní se.

Pomlouvač

V každé kanceláři se najde někdo, kdo má rád drby. Zaslechne o vás nějakou informaci, přikrášlí si ji a začne ji předávat ostatním. Přitom vás po očku pozoruje a ztichne kdykoli, když si myslí, že ho posloucháte.

Pokud se stane, že někdo pomlouvá vás, zkrátka se ozvěte a dejte mu najevo, že vám to vadí. A pokud bude pomlouvač zkoušet před vámi mluvit o někom dalším, překazte mu to. Mluvte s ním nahlas a pokuste se do konverzace zapojit více lidí.

Neodepisovač

Není nic horšího, než když vám kolega nepošle ten e-mail, který vám už týden slibuje. Jde o případ, když vám někdo ani přes výrazné upozornění neodpoví na zprávu nebo když zkrátka nemáte kvůli jeho nespolehlivosti informaci, kterou nutně potřebujete.

V tomto případě je nutné dokázat trochu pohrozit. Napište do své zprávy jasný datum, do kdy potřebujete odpověď, jaký je deadline pro projekt a jaký postih bude kolega mít, pokud se včas informace nedostane k příjemci.

Věčně nespokojený

Někteří lidé jsou zkrátka takoví. Neustále si na něco stěžují. V kanceláři je moc zima, nebo moc vedro. Židle je jim nepohodlná. Kolega jim nenechal vodu na kávu. Zkrátka vždy se najde něco, co je špatně.

V takových případech existují dvě možnosti: Tou první je převést konverzaci na pozitivnější téma. Začít mluvit o něčem hezkém, co člověku zlepší den. Pokud to nepomůže, zkuste prostě věčně nespokojeného kolegu ignorovat, když si nebude mít komu stěžovat, zkrátka s tím přestane.

Bez zodpovědnosti

Tento spolupracovník je tím typem, který se snaží vyhnout problémům. Složitou práci přehazuje na kolegy, nikdy nedělá důležité věci, za které by mu hrozil postih, vybírá si jen snadnou práci. Sám přitom deleguje ostatní.

V takovém případě je nutné, abyste jednou převzali určování rolí do svých rukou vy. V e-mailu spolupracovníkům jasně vytyčte, kdo bude dělat kterou roli, nebo to napište na firemní nástěnku. Tak už se váš drahý kolega práci nevyhne.

Autor: Shani Maiová

Související články