Zlomíš si jazýček – logopedická příručka pro děti od 4 do 7 let

Dnešní děti hůře mluví, některé vůbec. Rodiče s dětmi tolik nekomunikují, jak tomu bylo dříve. Více se využívá technika, a na knihy, čtení a povídání nezbývá tolik času. Tyto děti plní ordinace logopedů, kterých je dnes opravdu nedostatek. Jak tento problém vyřešit? Pomoci by vám mohla publikace Zlomíš si jazýček, jejíž autorkou je Bohdana Pávková, vydala jí nakladatelství Edika v Brně, v níž najdete nepřeberné množství námětů pro hrátky s hláskami.

V publikaci naleznete hry pro rozvoj sluchového vnímání a fonematického sluchu, aktivity k rozvoji grafomotoriky, tvorbu rýmů i tříbení jazykového citu, říkanky a příběhy k procvičení výslovnosti daných hlásek. Publikace obsahuje náměty na procvičení různých hlásek – např. M,B,P,N,D,T,J,F,V,K,L,H,CH,ĎŤŇ,Č,Š,Ž,C,S,Z,R a Ř. Každá z hlásek je bohatě rozpracovaná, má hodně obrázků, příběhů, otázek k zodpovězení, i úkolů, drobných motivačních cvičení, malované čtení a hrátky se slabikami.

Děti si přirozenou formou procvičí dané hlásky, se kterými mají potíže. Autorka si dala velkou práci s tím, aby se příručka líbila dětem, tak i dospělým. Děti se nenásilnou formou učí a vůbec jim to nepřijde.

Učitelky v mateřské škole děti učí vytleskávat délku slov, určovat počáteční hlásky, tvořit rýmy, hrát si se slovy, posilovat sluchové vnímání, fonematický sluch, rozvíjí slovní zásobu pomocí různých pohybových her, básniček a písniček. Některé děti mají potíže s výslovností a je třeba jim věnovat větší pozornost. Rodiče se snaží už od útlého věku si s dětmi povídat, mluvit na ně, vše jim ukazovat, prohlížet si s nimi první leporela, knížky, čtou jim. Dávají jim ten správný mluvní vzor. V některých rodinách se čte méně, v některých více. Je třeba v dětech podporovat už odmalička lásku ke knihám.

Tato logopedická příručka se mě moc líbila. Je bohatě ilustrovaná, přehledná, plná zajímavých aktivit a činností. Rozhodně jí využijí učitelky mateřských i základních škol, rodiče dětí, jenž mají potíže s výslovností, také logopedické asistentky a logopedové. Sama jí maximálně využiji při práci v logopedickém kroužku. Už se na to moc těším. Tyto logopedické příručky jsou úžasné knihy, se kterými běžně pracuji ve své praxi ve školce a jsem s nimi velice spokojená. Určitě bych je doporučila jak začínajícím učitelkám, tak i zkušenějším, které hledají zajímavé inspirace a chtějí svoji práci obohatit.

Takže věřte, že si jazýček rozhodně nezlomíte a zažijte spousty legrace a přitom se budete učit, aniž by si toho děti všimly.

Kniha je určena dětem od 4 do 7 let k rozvíjení řeči.

Autor: Bohdana Pávková