Výchova prožitkem – tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy

Pracujete s dětmi? Hledáte zajímavé inspirace pro tvoření? Chcete se dozvědět více, co znamená pojem artefiletika? Tak to jste na správné adrese. Radka Rubešová a Veronika Kirchnerová jsou autorkami knihy Výchova s prožitkem. Díky této publikaci se dozvíte, jak pracovat a s dětmi, a že výtvarná výchova pro vás nebude jen „výchova“, ale zajímavý prožitek. Pojďte se na to se mnou podívat. Rozhodně nebudete litovat.

Hned na začátku této metodické příručky najdete návod, jak s touto knihou pracovat, jaká témata, či aktivity jsou pro děti připraveny. Každý projekt je detailně rozpracován – o čem pojednává, jak se příroda v daném období vlastně chová, náměty na výtvarné aktivity, na hry, pracovní list, relaxace, třeba i pečení. Činnosti jsou připraveny pro práci ve skupině. Autorkami nabízené aktivity jsou inspirovány prvky artefiletiky. Co to vlastně je? „Artefiletika je výchovně vzdělávací koncepce, která využívá výtvarný zážitek a jeho následnou reflexi k rozvíjení citlivosti a vnímavosti k sobě samému, k druhým i k okolnímu světu.“

Kniha koresponduje se školním rokem v mateřské škole od září do června. Každý měsíc je věnován jednomu tématu – projektu. Kniha se dotýká základních svátků v roce, všech ročních období jako jsou např. Dušičky, Svatý Martin, adventní čas, Mikuláš, Vánoce, Tři králové, Valentýn, Masopust, vynášení Morany, stavění májky, Velikonoce, letní slunovrat a mnoho a mnoho dalších zajímavých témat. Názvy jednotlivých kapitol navazují na klíčové kompetence a konkretizované očekávané výstupy pro předškolní vzdělávání.

Kniha je určena učitelkám mateřských škol, lektorkám mateřských center, či zájmových kroužků, případně pro vyučující v základních uměleckých školách, kteří vedou výtvarnou přípravku.

Tato kniha mě opravdu zaujala a musím říci, že jsem ráda, že jsem si jí vybrala k recenzi. V současné chvíli se účastním zajímavého online kurzu Nadchněte děti pro tvoření, který vede paní Mgr. Radka Rubešová, jedna z autorek knihy. V jednom z modulů právě tuto knihu doporučovala. Moc si mi líbila a tak jsem neváhala oslovit paní Bařtipánovou z vydavatelství Portál, aby knihu k recenzi poskytla. Tímto jí moc děkuji, jelikož Výchova prožitkem se pro mně stala opravdu srdcovou záležitostí. Je plná zajímavá námětů pro práci s dětmi i fotografií. Rozhodně jí doporučím svým kamarádkám a kolegyním, které pracují s dětmi. Je opravdu výborná a stojí za to. Ocení jí učitelky začínající, jelikož dostanou zajímavou a ucelenou knihu, jak naložit se začínajícím školním rokem. Pomůže jim se od něčeho odrazit a začít tvořit. Také učitelky zkušené se rády naučí něco nového, neotřelého.

Na této knize se mě líbí obsahové zaměření, jelikož tvoření mě jako učitelku mateřské školy provází každým dnem. Také formální stránka ladí oku a potěší všechny, co rádi tvoří, jelikož se mohou jen tak dívat a čerpat zajímavé náměty, jak pracovat s dětmi. Velké pozitivum této knize dávám za závěrečnou reflexi po tvoření, myslím, že je nesmírně důležité s dětmi nejen tvořit, ale také si o tvoření povídat, jak se jim daná aktivita líbila, co bylo zajímavé, co jim  činilo potíže. Díky této zpětné vazbě se dozvíte, co je pro děti důležité, lépe je poznáte a budete mít větší možnosti se na příští práci s nimi připravit. Tato metodická příručka mě tak trochu donutila o své práci více přemýšlet, jak to vlastně mám já, zda to „doslova a do písmene“ dělám dobře.

Několik slov o autorkách:

Mgr. et Mgr. Veronika Kirchnerová, Ph.D., je psycholožka a pedagožka výtvarné výchovy. Ve vydavatelství Computer Press (pod svým původním jménem Hamplová) vydala knihu Netradiční batika.

Mgr. Radka Rubešová je výtvarná pedagožka, lektorka a arteterapeutka. Pracuje v centru volného času Lužánky. V Portále vyšla její kniha Hravé tvoření pro malá stvoření a Nápady pro rodičovskou dovolenou.

Patricie Koubská ilustruje dětské knihy, časopisy a pracovní listy zaměřené na rozvoj grafomotorických dovedností a práci s barvami a tvary.

Autorky: Radka Rubešová, Veronika Kirchnerová

Ilustrace: Patricie Koubská