Vařila jsem pro Picassa – román o umění, lásce a jídle v čarovné Provenci

Ráda bych se s vámi podělila o čtenářský zážitek z knihy Vařila jsem pro Picassa, který byl rozhodně silný a nezapomenutelný. Román o lásce, umění, francouzské kuchyni v prosluněné Provence vás nenechá chladnými.

Píše se rok 1936 a sedmnáctiletá Ondine pracuje se svými rodiči v restauraci. Jednoho dne dostane zakázku vařit pro světoznámého malíře Picassa, který se skrývá před veřejností a žije pod fiktivním jménem v pronajaté vile. Ondine za ním dochází každý den, vaří mu v jeho vile, postupně k němu nachází cestu a začne díky němu v sobě objevovat touhu i skryté schopnosti výborně vařit. Začne jí malovat. Setkání s Picassem jí ovlivní na celý její život, i když jde každý svou cestou.

Céline pracuje v New Yorku jako úspěšná maskérka. Přijíždí na vánoční svátky za svou matkou a dozvídá se, že její babička kdysi vařila pro Picassa. Odjíždí do prosluněné Francie na kulinářský kurz, kde objevuje pravdu o své rodině. Co jí pojí k umění Pabla Picassa? Najde svoji ztracenou identitu? Jaké dědictví jí odkázala babička Ondine?

Děj se odehrává od roku 1936 do roku 1983 a od roku 2012 do roku 2016, střídavě autorka prolíná dvě dějové linie, které spojují dvě ženy Ondine a její vnučka Céline.

Nádherný hřejivý román, který vás nenechá spát a budete chtít vědět tajemství, které se pojí k významnému umělci. Autorka přesně vystihla dějové linie, které se prolínaly. Střídavě vyprávěla z minulosti a hned zase jsem se ocitla v současnosti. Způsob vyprávění mě naprosto uchvátil. Vůbec mě to nečinilo problém. Ba naopak jsem si vždy těšila, jak to bude pokračovat, jak se bude děj vyvíjet dál a kdy konečně bude tajemství kolem obrazu vyřešeno a jak. Velice jsem fandila Ondine, aby si místo na světě vydobyla, aby vše zvládla a byla šťastná. Céline jsem moc přála, aby všemu přišla na kloub, a aby spletitou rodinnou historii dokázala odhalit.

Mám moc ráda romány z prostředí restaurací, kaváren, o cestování i jídle. Je to vždy velice příjemné. Moje subjektivní hodnocení románu je opravdu pozitivní. Rozhodně bych jej doporučila všem, co mají rádi romány o jídle, Francii a umění Pabla Picassa.

Příběh umělce Picassa proplétá fiktivní postavy s historickými v kulisách kouzelné jižní Francie.

Camille Aubray je nositelkou ceny Nadace Edwarda Albeeho. Studovala tvůrčí psaní na University of London v Bloomsbury, kde mezi její spolužáky patřili i takoví budoucí autoři jako Tom Stoppard či Fay Weldonová. Úspěšně absolvovala také výběrový tvůrčí seminář Margaret Atwoodové na Humberově univerzitě v Torontu a se slavnou spisovatelkou se dodnes přátelí. Podílela se na tvorbě scénářů k americkým televizním seriálům, učila tvůrčí psaní na New York University, dosud píše a produkuje pořady pro televizní stanice.

Autor: Camille Aubray

Žánr: román pro ženy

Vydáno: 2018, vydavatelství Metafora, Praha