Sídla českých panovníků – zajímavá procházka po hradech a zámcích

Myslíte si, že život na hradech a zámcích byl opravdu plný pohody a bezpečí? Stanislava Jarolímková je autorkou knihy Sídla českých panovníků, a díky ní se dozvíte, že tomu tak nebylo.

Kamenné stavby byly studené, neútulné a život v nich nebyl úplně jednoduchý. Pojďte se společně se mnou vydat na dobrodružnou a poučnou cestu nejznámějšími hradišti, hrady a zámky.

Kniha obsahuje 101 kreseb Jiřího Filípka. Je rozdělena na dvě části. V té první se dozvíte, jak to vše vlastně vzniklo, jaké první říše na našem území vznikala, jak panovníci vládly, jak se budovaly hrady, jak na nich vlastně lidé žili, jaké nemoci je sužovaly, jak bojovali s protivníky. V druhé části knihy na vás čekají významná knížecí hradiště, jako je např. Pražský hrad, Vyšehrad, dále významné hrady jako je Bezděz, Karlštejn, Kašperk, Křivoklát, Loket a mnoho dalších. Nechybí ani velmi významné zámky – Lány, Zákupy, Ploskovice a jiné.

Součástí knihy jsou i zajímavosti, legendy, které se k danému místu pojí.

Na konci knihy naleznete časovou osu, jaký panovník vládl, za sebou a kolik let panoval na trůnu. Od knížete Mojmíra I. až po Karla I. Habsbursko – lotrinského. Také je zde uveden seznam použité literatury.

Kniha mě opravdu zaujala a bude patřit mezi skvosty knih o historii. Starší syn se zajímá o historii hradů a zámků a kniha Sídla českých panovníků se mu moc líbila. Je plná zajímavostí ze života obyvatelů hradů a zámků. Nejvíce mě zaujaly legendy, které se pojí k jednotlivým místům. Jelikož celá rodina rádi navštěvujeme hrady a zámky a různé zříceniny, je nám moc líto, že je v současné covidové době vše zavřené. Letošní léto jsme moc těchto památek nenavštívili. Musím říci, že se tato kniha autorce moc povedla. Ilustrace, drobná schémata dotváří celý kontext všech památek.

Velmi mě zaujala informace o tom, že se baňkování provádělo už od 14. století. Dále také různé lékařské procedury jako bylo pouštění žilou, či správné čištění zubů pomocí citrónové kůry již za dob, kdy vládl Karla IV.

Pojďte se společně se mnou podívat, jak se žilo na starobylých hradech a zámcích, poznejte památky, které máte možná ve svém okolí a moc toho o nich nevíte.

„Poměrně dlouho bývaly v hradních budovách spíše výjimečně zřizovány „mycí komnaty“. V nich stála velká káď, do které se teplá voda přinášela ve vědrech z kuchyně. Káď bývala stažená obručemi a vyložená plátnem, aby si vznešený koupající se člověk nezadřel třísku, a vstupovalo se do ní po schůdkách. Někdy v ní stávala stolička, na níž mohl zájemce o očistu během mytí sedět.“

Stanislava Jarolímková

Pražská rodačka pracovala po absolvování Fakulty žurnalistiky UK jako novinářka až do roku 1978. K profesi se vrátila roku 1991, kdy začala jako novinářka na volné noze spolupracovat s předními pražskými deníky a časopisy, s televizí a rozhlasem. Do psaní knih se pustila v roce 1999. Věnuje se zvláště odborné literatuře s historickou tématikou, je autorkou titulů jako Co ještě nevíme o životě našich předků nebo Zajímavosti ze světových dějin a dalších.

Kniha je určena dětem od 11 let a nejen jim.

Autor: Stanislava Jarolímková

Lektoroval: Čeněk Michal