Nejznámější přísloví – edice Čteme s obrázky

Jako malá holka si pamatuji, když moje babička používala různá přísloví, pranostiky a lidová moudra. Moc ráda na to vzpomínám. Byla to krásná doba. Nebyly žádné převratné technologie jako jsou počítače, mobily, ale lidé se řídili podle počasí, podle toho, jak se chovaly zvířata, taková se předpovídala zima, či jaká bude třeba úroda. Mělo to opravdu své kouzlo. Myslím si, že by tato přísloví neměla být zapomenuta a měla by být předávána z generaci na generaci dál. Pojďte se se mnou podívat na ta nejznámější. V knize autorky Marie Tetourové jich najdete skoro dvě desítky.

Kniha obsahuje devatenáct nejznámějších přísloví, se kterými se běžně setkáváme. Ne všichni ví, co přesně znamenají. Každé z přísloví je převážně na dvou či třech stranách. Tato kniha patří do edice Čteme s obrázky – stupeň A. Ta je určena dětem předškolního věku, které ještě neumí čís nebo začínajícím čtenářům, kteří se učí číst genetickou metodou. Text s velkými písmeny je kombinován s obrázky a u dětí podporují a rozvíjí aktivní přístup dítěte, které může „číst“ pomocí obrázků. Děti se seznamují s abecedou prostřednictvím velkých písmen a učí se sledovat text. Dále také podporujeme děti v jejich aktivním přemýšlení, procvičujeme s nimi společně slovní zásobu a tříbíme jazykový cit. Kniha je určena pro děti od 4 let a nejen pro ně.

Jaké přísloví v knize najdete? Je to např. Trpělivost růže přináší, Kdo jinému jámu kopá, Práce kvapná, málo platná, Strach má velké oči, Pýcha předchází pád, Čistota půl zdraví, Kdo hledá najde a mnoho dalších.

Hlavním pozitivem této knihy je její formát velikosti A4. Velice dobře se četla, přísloví na sebe navazují a děti čtení baví. Můj mladší syn, když byl předškolák měl moc rád tyto knihy s malovaným čtením, takže jsem nostalgicky zavzpomínala, jak mu to vždy hezky šlo.

Marie Tetourová se narodila v listopadu 1935 v Praze. Vystudovala obor zdravotní sestra. Spisovatelské tvorbě se věnovala od sedmdesátých let minulého století. mezi její prvotiny patří hudební texty, úzce spolupracovala s ostravským rozhlasem. Následovalo psaní textů do omalovánek a leporel. V neposlední řadě napsala několik desítek knih pro děti, jak pohádek tak i encyklopedických a naučných knížek. Nejčastěji spolupracovala s výtvarnicí Editou Plickovou. Dlouhá léta přispívala do časopisu Pastelka, byla činná i v radě tohoto časopisu. Zemřela v říjnu roku 2015.

Antonín Šplíchal je ilustrátor a žije v Dolanech u Olomouce. Vystudoval užitou grafiku na uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Jeho prvním samostatným dílem byl komiks Tři mušketýři v roce 1972. Od roku 1998 začal pracovat jako ilustrátor na volné noze. Ilustroval desítky knížek, převážně pro děti, celou řadu leporel, vzdělávací tituly pro děti a pravidelně přispívá i do dětských časopisů. Je autorem maskota knižního klubu Fragment kocourka Fragmentíka.

Autor: Marie Tetourová

Ilustrace: Antonín Šplíchal

Žánr: čtení pro začínající čtenáře – edice  Čteme s obrázky