Moje první opravdová kuchařka

Ráda bych se s vámi podělila u čtenářský zážitek z kuchařky mladé autorky Ájy Dokoupilové, která je opravdu raritou na knižním trhu. Tato kuchařka je určena všem, kdo začíná vařit. Je třeba se nebát a pustit se do toho s vervou. Ne vždy se vše podaří, ale to vůbec nevadí. Takže nejen pro všechny kluky a holky, ale i pro VŠECHNY, kteří s vařením začínají. Na věku totiž vůbec nezáleží.

Všechny recepty v této kuchařce jsou jednoduché, použité suroviny jsou snadno k sehnání a jsou vyzkoušené. Časově nejsou náročné. Do 30 minut, do 60 minut, nad 60 minut. U každého receptu je uvedena ikonka času, jak dlouho bude příprava trvat. Hned na začátku kuchařky je uvedeno pár rad, kterými se můžete řídit, aby se vám  připravovaný pokrm vždy povedl. Kniha je rozdělena na 12 kapitol, 12 měsíců v roce. Na konci kuchařky naleznete tipy a triky, jak třeba nakrájet cibulku s správně jí zpěnit na oleji, jak oddělit žloutek od bílku či vymazat formu na bábovku. Dále také poděkování autorky a abecední seznam všech receptů celé kuchařky. Recepty jsou řazeny od ledna až do prosince. U každého měsíce je vždy uvedena drobná charakteristika daného měsíce, co v něm autorka připraví za dobroty.

Jaké pokrmy si vlastně můžete připravit? V kuchařce jsou uvedeny recepty na hlavní jídla, dezerty a sladká jídla, výteční přílohy a různé ovocné a zeleninová jídla. Můžete si uvařit např. masové kuličky, rybu pečenou v papilotě, boloňské špagety, vepřové kotlety na smetaně, kuřecí maso na grilu či domácí burgery. Dále např. lívance, jablečný štrúdl, muffiny s krémem, ovocný dort, velikonočního beránka, vločkovou kaši s ovocem či pohádkově smetanovou zmrzlinu. Využít můžete i sezónní ovoce nebo zeleninu přípravou slaného koláče z listového těsta, brokolicovým salátem s jablkem, hráškovou polévkou, mrkvovými placičkami či okurkovými toasty.  Autorka nezapomněla ani na vánoční cukroví. Jak si tedy poradit s perníčky, lineckým cukrovím, vanilkovými rohlíčky, pracnami nebo vosími hnízdy? S touto kuchařkou to bude rozhodně hračka.

Na konci kuchařky je uvedena sladká tečka celého pečení a tou je speciální recept paní Dity Pecháčkové, autorky knih o vaření a to recept na Jahodový trifle.

Autoři fotografií jsou Marek Bartoš a Petr Pavlíček.

Ája Drahokoupilová je patnáctiletá nadšená kuchařka, která se v kuchyni pohybuje opravdu od dětství. Začínala tím, že si jako malá hrála s vařečkami, miskami a hrnci, a jak rostla, pletla se mámě do vaření víc a víc. Ve třech letech pomáhala obalovat řízky, v první třídě upekla svoji první bábovku a v jedenácti vařila s kuchařkou Ditou Pecháčkovou v jejím magazínu.

Slova autorky:

“ Zjistila jsem, že spousta holek a kluků se vaření a pečení bojí, a tak s ním radši ani nezačnou. Ale to je velká škoda. Ukáže vám, že na tom nic není složitého.Chce to jen zahodit strach a obavy a pustit se do toho. Díky téhle kuchařce sestavené speciálně pro ty, kteří s vařením a pečením začínají, se z vás stane král nebo královna kuchyně. „

Tato kuchařka je naprosto úžasná! Musím říci, že se autorce opravdu povedla. Jako malá holka jsem se moc ráda pletla v kuchyni. Svou první bramborovou polévku jsem sama uvařila ve svých jedenácti letech. I když se mě nepodařila, ani to mě neodradilo od toho, abych v té kuchyni zůstala dalších 26 let. Ráda vařím, peču i zavařuji a tato kuchařka mě přinesla mnoho dalších inspirací, co dobrého pro svou rodinu připravit. Mám dva syny, kteří také v kuchyni rádi pomáhají a kuchařku si oba oblíbili. Starší syn si ji přivlastnil, tak snad jí také půjčí své mamince. Ráda se inspiruji novými recepty, ale i těmi tradičními.

Na této kuchařce bych ocenila její přehlednost, ale i zajímavosti o různých surovinách, odkud pochází atd. To dělá tuto kuchařku vyjímečnou. Úžasný je i věk autorky, že vůbec šla do tak velkého projektu a s pomocí rodiny vydala svou „opravdovou“ kuchařku. Doporučila bych jí začátečníkům, kteří s vařením začínají a hledají takovou tu kuchařku, která je povede krok za krokem, ale i těm zkušeným, kteří rádi experimentují a chtějí vyzkoušet něco dobrého, nového, či neokoukaného.

Autor: Ája Drahokoupilová

Ilustrace: Iva Gecková

Edice: Zdraví a životní styl