Kompendium klinické logopedie – diagnostika a terapie poruch komunikace

Studujete logopedii? Hledáte opravdu zajímavou publikaci, která vám pomůže ve vašem studiu? Pracujete s dětmi a chcete si doplnit znalosti z oblasti logopedie? Pojďte se společně se mnou podívat na tuto knihu. Opravdu vyčerpávajícím způsobem autor a jeho kolektiv zpracoval tuto příručku.

Tato kolektivní monografie přibližuje současné poznatky a koncepce související s diagnostikou, terapií a preventivním působením v oblasti zdravotnické péče o osoby s poruchami komunikace. Publikace prezentuje přístupy k diagnosticko – terapeutické činnosti. Zabývá se současnou koncepcí oboru klinické logopedie, její historií i současností, profesí logopeda jako takového, jeho vzděláváním a profesní přípravou na toto povolání, diagnostikou, terapií a prevencí poruch komunikace, poruchami řeči a komunikací z pohledu dětské klinické psychologie. Nemoci jakou jsou PAS, dysfázie, neurogenní poruchy komunikace, CMP, nádory, infekce CNS a úrazy hlavy. Dále se zabývá poruchami řeči, jejím fyziologickým vývojem, poruchami artikulace, plynulosti, dysatrie, dyspraxie, afázie, kognitivně – komunikační poruchy, psychogenní poruchy řeči, dysfágie – poruchy polykání, vliv bilingvního prostředí na vývoj řeči. Další zajímavou kapitolou je problematika hlasu, anatomické uložení artikulačních orgánů, vady sluchu, neslyšící dítě, kochleární implantát, specifické poruchy školních dovedností. Na konci je umístěn věcný rejstřík, který usnadní orientaci v knize.

Poruchy řeči vyžadují opravdu víceoborový přístup k člověku, klinickou logopedii, pedagogiku, medicínu i psychologii.

Publikaci je určena klinickým logopedům a odborníkům dalších profesí z oblasti medicíny, psychologie, pedagogických a sociálních oborů a studentům logopedie a klinické logopedie. Přehledně uspořádané a souhrnné informace v ní mohou nalézt i odborníci dalších profesí, studenti oboru v oblasti tzv. pomáhajících profesích a všichni, kdo jsou problematice pomoci osobám s komunikačními poruchami zainteresováni.

Tato publikace je výjimečná svým zaměřením. Opravdu vyčerpávajícím způsobem se zabývá veškerou problematikou poruch komunikace. Nejedná se o lehkou četbu. Odborné texty jsou prokládány různými tabulkami, které pomohou k pochopení textu. Logopedie je velice těžký, ale krásný obor. Mé původní povolání zdravotní sestry mě při práci na neurochirurgickém oddělení přivádělo k pacientům, kteří měli po úrazech a operacích páteře často problémy s komunikací a docházela za nimi logopedka. Při práci s dětmi vedu logopedický kroužek a musím říci, že mě tato kniha opravdu obohatila a vím, že se k ní budu často vracet.

Několik slov o autorovi:

Doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D., je přední odborník v oblasti logopedické péče o děti i dospělé. Dlouhodobě vede pracoviště klinické logopedie v České Lípě a podílí se na realizaci programu specializačního vzdělávání v oboru klinické logopedie (Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví Praha). V současnosti je koordinátorem odborné komise Asociace klinických logopedů ČR a přednáší v pregraduálním studiu oboru v ČR i na Slovensku.

Autor: Karel Neubauer a kol.

Žánr: metodická příručka, logopedická příručka

Vydáno: 2018 , Portál, Praha