Hortenzie v zahradě – nostalgická záplava květů

Hortenzie v poslední době zaznamenávají obrovskou oblibu. Dříve pěstované na různých selských usedlostech a dvorech se nyní se dostávají i do měst. Tyto nenáročné květy potěší naše oko a překvapí vás dlouhou dobou kvetení. Už se moc těším na jaro, až se zase budu o své hortenzie starat. Mám v plánu vysadit nové odstíny, jelikož mám velkou zahradu, takže se jich tam vejde opravdu hodně.  Pojďte se pokochat nádhernou publikací Hortenzie v zahradě. Rozhodně nebudete litovat.

Co jsou vlastně hortenzie? Jedná se o opadavé dřeviny nebo polokeře. Většina druhů upřednostňuje polostín a dostatečné množství vody. Hortenzie velkolistá dorůstá od 0,6 až do 1,5 metru. Některé popínavé druhy mohou mít až 15 metrů. Většina druhů pochází z východní Asie, Severní a Jižní Ameriky. Zmínky o prvním pěstování spadají už do 17. století.

V knize naleznete něco málo z historie, reportáže z různých zahrad, vše co hortenzie potřebují, aby krásně kvetly, jak je pěstovat, jak o ně pečovat a nakonec bohatou fotogalerii jednotlivých druhů – např. hortenzie velkolistá, pilovitá, drsná, latnatá, stromkovitá, dubolistá, popínavá a také vzácné hortenzie a sběratelské kousky jako je klanostěnka, dekumarie, cardianadra aj.

Kdo by nemiloval jejich nádherné květy s mnoha odstíny barev od bílé, růžové, červené, fialové po modrou. Už dávno jsem se do nich zamilovala a dělají mě velkou radost.

Publikace obsahuje inspirace a praktické tipy s reportážemi ze soukromých zahrad. Celkem 276 barevných fotografií zachycuje noblesní krásu těchto nádherných barevných květů. Na konci knihy je uveden podrobný rejstřík, díky kterému se budete lépe orientovat v knize.

Naleznete zde i rozhovor s Hansem Altem, pěstitelem hortenzií, který vám zodpoví na čtyři otázky ohledně pěstování těchto barevných skvostů.

Knihu jistě ocení milovníci hortenzií, tak i ti, kteří se na jejich pěstování teprve chystají. Velkým pomocníkem by pro ně měla být publikace Hortenzie v zahradě, kterou vydalo Nakladatelství KAZDA v Brně.

Kniha se mě moc líbila a rozhodně jí doporučuji všem milovníkům těchto keřů, ale i těm, kteří se teprve chystají na jejich pěstování. Je plná fascinujících fotografií, od kterých se jen tak nebudete chtít odtrhnout a budete si je pořád prohlížet a kochat se nádhernými květy. Výhodou této publikace jsou reportáže z hortenziových zahrad. Zaujala mě i kapitola, jak o hortenzie pečovat, aby nádherně kvetly, dále také různá rčení a přísloví, které se k těmto keřům pojí.

„Hortenzie jsou skromné květiny.“

„Květiny jsou úsměvem Země.“ Ralph Waldo Emerson

„Předpokladem krásné zahrady je vždy láska k přírodě.“ Anne Louise Germaine de Stael

„To květiny dělají zahradu zahradou, ne plot.“ Německé přísloví

„Všude kvetou květy pro toho, kdo je chce vidět.“ Henri Matisse.

Informace o autorkách:

Martina Meidingerová působí v oboru zahradní a krajinné tvorby; více než 15 let pracuje na volné noze jako zahradní architektka. Své znalosti předává dál prostřednictvím přednášek a konzultací. Každý rok sestavuje Průvodce zahradními kulturami pro okolí Mnichova. Přehled jejích aktuálních zahradnických projektů naleznete na její webové stránce www.martinameidinger.de.

Evi Pelzerová byla původně prodavačkou knih. Před čtyřmi lety se svou prací skončila, aby se mohla věnovat fotografii. Od té doby na plný úvazek fotografuje převážně zahrady pro německé zahradní magazíny a knihy. Jako vášnivá zahradnice a milovnice přírody je ve svém domovském Dolním Bavorsku s fotoaparátem neustále na cestách. Se svým mužem a dvěma dospělými syny žije a pracuje v Deggendorfu, poblíž českých hranic www.evi-pelzer.de

Autor: Martina Meidingerová

Přeložila: Monika Řezníčková

Fotografie: Evi Pelzerová