Dárky z přírody – 100 nápadů na tvoření s dětmi

Všechny roční období jsou krásné a bohaté na různé přírodniny, které naleznete při vašich procházkách přírodou. Celá rodina se může podílet na výrobě zajímavých a krásných dekorací, ale třeba i dárků pro vaši rodinu, známé i kamarády. Helena Arendtová je autorkou úžasné publikace Dárky z přírody, kterou vydalo Nakladatelství KAZDA v Brně.

Většina příkladů je určena dětem od pěti let, ale také starším dětem a stejně tak jejich rodičům, pedagogům či vychovatelkám. Výrobky mohou sloužit jako dekorace, dárek, k jídlu, k pití, ale také jako kosmetika.

Každý přírodní materiál je specifický, půvabný a fascinující. Nikdy nenajdete úplně stejnou větev, kůru či list. Příroda skýtá nádherné přírodniny. Některé lze sbírat po celý rok, některé se vlivem různých ročních období mění. V přírodě se chovejte ohleduplně, zbytečně netrhejte velké množství, sbírejte, jen to co potřebujete. Nikdy netrhejte chráněné rostliny, všímejte si, že některé přírodniny ještě využijí zvířata jako potravu nebo úkryt.

Hned na začátku publikace naleznete cenné rady, jak v přírodě postupovat, u každé kapitoly je uveden rejstřík výrobků pro jednodušší orientaci v knize. Na konci knihy je k dispozici jmenný rejstřík, pokud hledáte něco konkrétního. Každý námět na tvoření obsahuje bohatou fotogalerii, jak při práci postupovat, také zajímavé triky, jak vykouzlit ty nejkrásnější dekorace, které vám udělají obrovskou radost. Knihu si samozřejmě detailně prohlédnete, ale věřte, pokud přidáte to své, nebudete litovat. O to úžasnější pocit budete mít, když popustíte uzdu své fantazie a nakonec vznikne úplně jiný výrobek, než jste původně zamýšleli. A o tom to vlastně je.

Co si z přírody můžete donést? Jsou to např. listy, šípky, kaštany, květy různých rostlin, bylinky, bez, fazole, mochyně, dřevo, větve, klacíky, kůru, oblázky, kameny, mušličky, šnečí ulity, mech, bukvice, šišky a mnoho dalších půvabných materiálů.

Co si z těchto surovin můžete vyrobit? Třeba věnečky, sáčky s bylinkami, masti, sůl do koupele, různá přáníčka, dárkový papír, sádrové reliéfy, mýdla, také čaje, pesto, bylinkové octy, oleje, marmelády a mnoho dalších dekorací i dobrot.

“ Věř mi, v lesích nalezneš víc nežli v knihách. Stromy a kameny tě naučí, co od žádného učitele neuslyšíš.“ (Bernard z Clairvaux, významný mnich 12. století)

Už jako malá holka jsem sbírala každý klacík, větvičku či kamínek a věřila, že jej určitě někdy budu potřebovat. Ráda jsem chodila do lesa, k rybníku, hrála si na naší zahradě. Jelikož jsme žili na vesnici, měli jsme malé hospodářství a velkou zahradu, brzy jsem se do prací zapojila a v podstatě mě to zůstalo až do dneška. Ráda sbírám a suším bylinky, zpracovávám produkty z naší zahrádky, vyrábím různé dekorace a také miluji tvoření všeho druhu. Takže kniha Dárky z přírody byla jasnou volbou. Okamžitě jsem se do této knihy zamilovala a jen tak jí nepustím z ruky. Je plná námětů na různé dekorace, ale i dárky pro vaše blízké či známé. Ať už jsou k dekoraci, tak k jídlu i pití. Co k tomu budete vlastně potřebovat? Nejprve vyrazit na procházku do lesa, k rybníku, na louku a mít u toho oči jak se říká „na šťopkách“, aby vám nic neuteklo a našli jste ty nejkrásnější skvosty, které příroda rozhodně skýtá. Pak už jen přijít domů, pustit se do práce a popustit uzdu své fantazie. Na cestě můžete najít různé květiny, rostliny, listy, semena, plody, dřevo, kamínky, hlínu a mnoho dalších materiálů.

Kniha se mě od první strany moc líbila. Rozhodně bych jí doporučila všem, co mají rádi tvoření všeho druhu, těm co hledají inspirace pro svou práci pro různé zájmové kroužky, všem, co si chtějí z darů přírody vyrobit krásné dekorace i dobroty, které vám budou moc chutnat a potěší vaše blízké. Budete mít obrovskou radost z dobře vykonané práce, jak jste šikovní a dokážete si z darů přírody vykouzlit ty nejkrásnější dekorace a dárky.

Helena Arendtová – S psaním populárně naučných knih začala Helena Arendtová ve svých 55 letech. Předtím studovala umění a pedagogiku, vyučovala na školách a působila jako lektorka v oblasti vzdělávání dospělých. Je malířka a sochařka. Při své práci využívá bohatství přírody; zvlášť intenzivně se zabývá minerálními a rostlinnými barvivy, která se vyznačují jedinečnou krásou. Od začátku své umělecké tvorby se věnuje i keramické plastice, kterou vypaluje starodávnou technikou v ohni a kouři.

Autor: Helena Arendtová

Přeložila: Monika Řezníčková

Žánr: pro děti a mládež