Hravá logopedie 2., upravované vydání

Nesmírně důležitá je schopnost souvislého vyjadřování. Děti v dnešní době mluví v holých větách, s logopedickými vadami nebo nemluví vůbec. Hravou formou, pomocí obrázků, nenásilně je třeba s nimi pracovat, včas odhalit problematické hlásky a systematicky se na ně zaměřit. Aby pro vstup do 1. třídy byl co nejjednodušší.

Základem správné mluvy dětí není jen včasná návštěva logopeda, ale především aktivní spolupráce a účast rodičů. Bez té to opravdu nejde. Logopedka se může snažit jak chce, ale není to nic platné, pokud rodiče se dětem nevěnují a špatně vyslovované hlásky netrénují, nepovídají si s nimi, či za ně některá slova dořeknou. Děti pak ztrácí zájem se o něco snažit.

V knize najdete náměty na procvičování hlásek ĎŤŇ, L, C,S,Z, Č,Š,Ž, CSZ, ČŠŽ, R, Ř. Každá strana je bohatě ilustrovaná, obsahuje metodický návod ke správnému vyvození hlásky, slovní zásobu i další zajímavá cvičení tzv. breptadla, věty týkající se dané hlásky, úkoly, rébusy, malované čtení i celé příběhy. Každá z hlásek je bohatě rozpracovaná a najdete zde mnoho výborných námětů, jak s dětmi pracovat. Při těchto úkolech si děti procvičí zrakové a sluchové vnímání, paměť, logické myšlení, slovní zásobu, samostatný slovní projev, problematické hlásky a jejich správnou výslovnost.

Součástí publikace jsou nejen přílohy, ale i obrovské množství cvičení, her, omalovánek, stolních deskových her, které se vám pro práci s dětmi budou hodit. Děti to bude moc bavit, když si budou moci zahrát zajímavou deskovku a přitom procvičovat problematickou hlásku. Na konci publikace jsou k dispozici návody, jak pracovat s přílohami.

Hrátky se slovy, dechová a artikulační cvičení, práce s rytmem, vytleskávání délky slov, určování počátečních hlásek, básničky s pohybem, různé tanečky, písničky, samostatný slovní projev, pojmenování obrázků, to vše patří k práci učitelky s dětmi v mateřské škole. Již od útlého věku si s dětmi povídáme, vše pojmenováváme, ukazuje obrázky, dáváme jim  ten správný mluvní vzor.

Tyto logopedické příručky jsou naprosto úžasné a běžně s nimi pracuji ve své praxi ve školce. Určitě bych je doporučila jak začínajícím učitelkám, tak i zkušenějším, které hledají zajímavé inspirace a chtějí svoji práci obohatit.

Kniha je určena dětem předškolního i mladšího školního věku, rodičům, učitelkám v mateřských školách, pro logopedy i logopedické asistenty. Věřím, že si každý zde najde to své, co potřebuje právě pro svou práci  s dětmi, ať už je to kdekoli.

Publikaci bych dala velké plus za to, že obsahuje řadu deskových i různých her, které můžete s dětmi hrát, kdykoli se vám zachce. Dále bych ocenila její formát, který se k logopedických příručkám hodí a také barevné a poutavé ilustrace, které se dětem, ale i dospělým budou moc líbit. Milé texty, veselé obrázky a cvičení, pexesa, herní plány i logopedické loto vás bude rozhodně bavit.

Autor: Ivana Novotná

Ilustrace: Aleš Čuma

Žánr: logopedická příručka