Velcí vynálezci – velká kniha o velkých lidech

Velcí vynálezci, velká kniha s velkým námětem. Bez těchto vynálezů, moudrých hlav by byl dnešní svět naprosto chudý. Dokážete si představit běžný život bez elektřiny a elektrických spotřebičů, knížek, bez telefonního spojení, počítače či internetu? To je v dnešní přetechnizované době naprosto nemožné.

Říkají vám něco jména jako je Johannes Gutenberg, Louis Pasteur, Wilhelm Roentgen, James Watt, Nikola Tesla, Alexander Fleming či Alfred Nobel? Pokud ano, pojďte se vypravit na dobrodružnou cestu za poznáním těchto báječných velikánů, kteří změnili náš svět k nepoznání.

Kniha je rozdělena na čtyři části. V první části naleznete opravdové průkopníky, v druhé části jsou vládci světla a elektřiny, ve třetí průkopníky v cestování a v té poslední jsou vynálezci, kteří udělali převraty v medicíně. Celá kniha pojednává celkem o 34 největších světových vynálezcích. Nenásilnou formou se děti učí o lidech, kteří se proslavili různými vynálezy jako je např. knihtisk, parní stroj, petrolejová lampa, atomová bomba, hromosvod, telefon, rádio, žárovka, televize, počítač, letadlo, ale třeba také antibiotika. Cílem této publikace je probudit v dětech zájem o vědu. Kniha je bohatě ilustrovaná humornými ilustracemi Macieje Szymanowicze.

Tato kniha se mě dostala k recenzi náhodou a musím říci, že mě naprosto uchvátila. Už jako malá holka jsem měla moc ráda různé vynálezy v medicíně. Od malička jsem chtěla být lékařkou. Touha zachraňovat lidské životy se mě nakonec splnila částečně. Stala jsem se zdravotní sestrou a opravdu se starala o lidi. I když se dnes věnuji jiné práci, mám krásné vzpomínky. Proto když jsem si přečetla zajímavé vynálezy z oblasti medicíny, nemohla jsem se odtrhnout od knihy. Kniha je určena dětem od 8 let a nejen jim. Určitě si najde své čtenáře mezi dospělými. Je plná zajímavostí, nádherných ilustrací, ale nejvíce mě zaujal její formát, který je prostě „velký.“ Je srozumitelná a čtivá. Na 128 stranách se lehce ztratíte, jelikož se tak ponoříte do vědy, že nebudete vnímat okolí. Oba synové jsou ve věku zkoumání různých zákonitostí a kniha Velcí vynálezci je ihned zaujala.

Tato kniha je poctou lidské kreativitě a síle lidského myšlení.

Několik slov o autorovi a ilustrátorovi:

Marcin Jamkowski

Marcin Jamkowski je všestranná osobnost. Vystudoval chemii ve Varšavě, ale také režii, scénáristiku a filmovou produkci na Harvardu. Byl šéfredaktorem National Geographic v Polsku, později pracoval také jako novinář, filmař, reportér, fotograf i dokumentarista zaměřující se na expedice, objevy a popularizaci vědy. Účastnil se několika náročných horolezeckých výprav jako aktivní horolezec a také odvážných a objevných výprav potápěčských, ze kterých psal reportáže. Jako filmový dokumentarista se věnuje tématům, jako jsou expedice do Afriky či válka ve Vietnamu. Píše také publikace o umění přežití v obtížných podmínkách. Svět dobrodružství, vědy a poznání je jeho životní doménou.

Maciej Szymanowicz

V dětství si rád kreslil, ale rozhodl se vystudovat Divadelní akademii v Białystoku. Stal se loutkohercem, ale tato práce ho nenaplňovala a brzy se vrátil ke své dětské lásce – ke kreslení. Ilustruje a sám také píše knihy, tvoří divadelní plakáty a deskové hry. Když se nikdo nedívá (a neposlouchá), rád hraje na kytaru. Za ilustrace do knížky Asiunia Joanny Papuzińské obdržel Cenu města Varšavy. Za ilustrace do knihy Wszystkie moje mamy Renaty Piątkowské získal cenu v soutěži „Przecinek i Kropka“ a také cenu Festiwalu Literatury dla Dzieci.

Autor: Marcin Jamkowski

Ilustrace: Maciej Szymanowicz

Žánr: populárně – naučné pro děti