Slyšíš, jak mluví stromy?

Víte, jak dýchají a mluví stromy? Víte, čeho se bojí, na co si dát v lese pozor? Máte rádi les i jeho obyvatele? Pojďte se společně se mnou podívat, jak to vlastně v lese chodí a přitom se dozvědět mnoho informací ze života lesních zvířátek.

Publikace je rozdělena na 12 kapitol. Na konci knihy je uveden zdroj všech fotografií, které byly použity v knize. Každá z kapitol má bohatou fotogalerii, kvíz, který vyzkouší, jak jste pozorně četli, i vaše znalosti, ale hlavně nepřeberné množství informací pojednávající o lese a životě v něm. Dozvíte se, jak stromy dýchají, že mají také boláky jako lidé, jestli každé zvíře má rodinu, jestli stromy umí mluvit, o čem si vlastně ptáci povídají, z čeho mají stromy strach, jak pijí, jak čistí vodu, jak hoří les, kolik srnek žije v lese, jak žijí srnky i divočáci, o tom, jak je hmyz chytrý, na co si v lese dát pozor, čemu se vyvarovat, čím vším je náš les prospěšný, co dělají stromy v noci a mnoho dalších zajímavostí.

Tato kniha je opravdu dechberoucí a fascinující. Obsahuje nádherné fotografie, velmi poutavé čtení, i zajímavé vědomostní kvízy. Každá z kapitol je detailně rozpracovaná a informace ze života lesa jsou zde vyčerpávající. Možná zjistíte až neuvěřitelné věci a budete překvapeni, jak dobrodružné může být se vypravit do lesa a začíst se do této nádherné publikace, kterou vydalo Nakladatelství KAZDA, přeložila ji Magdalena Havlová z německého originálu. Uvědomila jsem si, že řadu informací čtu poprvé a nikdy jsem se nezamýšlela nad tím, zda se stromy bojí, jak je chytrý hmyz či zda jsou některé stromy raději samy? Opravdu těch otázek bylo hodně a jsou některé nepředstavitelné, jak samozřejmé je, že vůbec existuje les a přitom se nám to zdá tak obyčejné, jít do lesa. Ba naopak, je to okouzlující, fascinující, dobrodružné, prostě úžasné. Od malička jsem byla každý den v lese, jelikož jsem bydlela na konci malé vesničky a do lesa jsem to měla opravdu kousek. Chodili jsme na houby, na maliny, borůvky, na šišky či chrastí na otýpky, hráli na schovávanou, vyráběli si domečky z přírodnin, schovávali se v listí, pozorovali brouky, hmyz a jiná lesní zvířátka. Byly to úžasné časy a moc ráda na ně vzpomínám. Je to pro mě nostalgie. V současné době mám les spojený spíše s velkou kůrovcovou kalamitou, jelikož máme několik hektarů lesů a musíme tuto tragédii řešit. Je to opravdu smutný pohled na suché stromy a vytěžené dřevo.

Autor je ochránce a velice zkušený lesník tělem i duší. Přináší ve své knize překvapivé odpovědi na všetečné otázky dětí i dospělých, opírá se o vědecké poznatky i své mnohaleté zkušenosti. Moc ráda si přečtu i jeho další knihy, které vydalo Nakladatelství KAZDA. Jsou to např. Moudrost lesa, Tajná síť přírody, Tajný život stromů, Můj první les a mnoho dalších. Nepřekonatelná láska k lesu i k jeho obyvatelům naprosto číší z každé jeho strany. Takže neváhejte a vydejte se na dobrodružnou cestu po lese. Věřte, že nebudete litovat.

Již více než 20 let provází Peter rodiny i školy lesem při různých programech. Kniha je určena pro děti od 6 let a nejen pro ně a rozhodně bych ji doporučila, jelikož se mě moc líbila.

Peter Wohlleben, ročník 1964, studoval lesnictví a pracoval 23 let na lesní správě spolkové země Porýní – Falc. Ze zaměstnání odešel, aby se mohl věnovat ekologicky orientovanému lesnímu hospodářství. V roce 2016 založil Lesní akademii. je častým hostem v televizi a svoje vědění předává dál ve svých knihách, na seminářích a při neobvyklých lesních toulkách, jichž se rádi zúčastňují i ti nemladší.

Autor: Peter Wohlleben

Přeložila: Magdalena Havlová

Žánr: populárně – naučné  pro děti