Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli 2 – receptář plný nápadů a dobrého jídla

co nase babicky umely

Zdroj: Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli 2

Není vám lhostejné, co jíte a pijete? Chcete se dozvědět mnoho zajímavostí, naučit se spousty báječných receptů našich předků? Tak právě Vám je určeně novinka  Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli 2.

Naši předkové dokázali využít dary zahrady, lesa i dvora úplně na maximum. Pekli nejrůznější pečivo, zavařovali a konzervovali ovoce, zeleninu, ale také maso. Produkty používali bez užití přídatných a konzervačních látek. Vše spotřebovali co nejdříve, aby se nic nezkazilo.

Tato kniha vznikla podle divácky úspěšného pořadu České televize a přináší mnoho tipů a receptů, jak využít dary z přírody a díky nim se vrátíte do dob vašich babiček a prababiček. Věřte, že to bude krásný návrat do dob minulých. Kniha je naprosto skvělý receptář na přípravu dobrot, využití bylinek v kuchyni i přírodním léčitelství, návrat k tradičním metodám zpracování potravin jako je kvašení, nakládání a konzervace.

Touto knihou nás provází moderátoři ze seriálu Tereza Hátleová, Petr Pěknic a Simona Berková. Hned v úvodu autorka představuje všechny tři moderátory. Každá kapitola je podrobně rozepsaná, něco z historie chovu, či pěstování, zajímavé recepty s potřebnými surovinami, rady a tipy, jak chovat různá zvířata neb pěstovat známé, či méně známé rostliny. Najdete zde také využití mnoha surovin k léčbě různých neduhů, které vás mohou trápit, ale především nespočetné množství informací, které by měla vědět každá dobrá hospodyně.

O čem se vlastně v tomto pokračování dozvíte? O té nejlepší polévce z rodiny Oukropových, o vepřovém přeštickém mase, o hovězím mase, jak vyrobit tu nejlepší šunku, jak uvařit nej guláš, či usmažit řízky. Také řadu receptů z mléka, jak využít zeleninu jako je např. chřest, rajčata, okurky nebo brambory. Chcete se dozvědět něco z historie perníkářství, výroby vína, chovu včel? Několik kapitol se také zabývá různými bylinkami, kdy vždycky naše babičky měly na každou nemoc několik bylinek, výrobou kosmetiky, domácího mazání.

Víte, co naše babičky používaly za náhražky? V dnešní době „covidové“ se mohou nesmírně hodit, jelikož mít doma vypěstovaný vlastní žitný kvásek, to je opravdu umění, které se vám rozhodně vrátí v podobě výtečného a především voňavého chleba. To že světlo a teplo bylo odpradávna důležitou součástí života našich předků se dozvíte v předposlední kapitole. Poslední kapitola pojednává o zvířatech, které jsou nejlepší přítel člověka. Je to především pes, kočka, ale třeba i kůň.

Na konci publikace naleznete jmenný rejstřík, který vám usnadní orientaci v knize. Kniha obsahuje 16 kapitol z různých oblastí.

Každou neděli v podvečer pravidelně s manželem usedáme k televizi a sledujeme tento báječný pořad. Je plný nápadů, které rozhodně využiji ve své kuchyni při zpracování ovoce, zeleniny a bylinek ze své zahrádky. Celé léto se vždy připravuji na to, jak se říká, až se zima zeptá, co jsi dělal v létě? Zavařuji, konzervuji, mrazím, suším, prostě vše, abych všechny produkty využila a připravuji polotovary na zimu. Pak už je vaření snadné. Vím, že je to z kvalitních surovin. a vím, že dávám našim dětem to nejlepší.

Kniha má bohatou fotogalerii. Kniha i seriál v televizi mají za cíl podpořit zájem o zdravý životní styl, oživit to praktické a léty prověřené návody a recepty, ale také důvtip našich babiček, které si dokázaly poradit se vším i bez moderních technologií za využití různých přírodních náhražek.

Publikace se mě moc líbila a rozhodně bych ji doporučila všem, co rádi vaří, mají zahrádku, chtějí se něco zajímavého dozvědět a není jim lhostejné, co jí a pijí. Velké plus dávám knize za bohatou fotogalerii a dále za to, že je skvělé mít pohromadě, v tak ucelené formě takovéto množství námětů, receptů i informací z jednoho pořadu. Tato kniha by rozhodně neměla chybět v knihovničce žádné rodiny. Stojí za ten zážitek si ji několikrát jen tak prohlédnout a čerpat z ní inspirace. Co bude dnes dobrého?

Přírodní produkty, to znamená hospodářské plodiny, ovoce, zelenina, léčivé rostliny anebo třeba právě med, patří do našeho jídelníčku po tisíciletí. Staly se součástí naší kultury a často si ani neuvědomujeme, jak mohou být prospěšné pro náš každodenní život. Zvlášť pokud jde o produkty pěstované či vyrobené přirozeným způsobem a bez použití chemie. Naše babičky používaly v péči o zdraví to, co bylo na zahrádce nebo v sadu. Jedním z takových osvědčených lidových receptů je křen s jablkem a medem na rýmu a nachlazení.

Autor: Michaela Učňová

Ilustrace: Michaela Učňová

Žánr: kuchařka, receptář