Tradiční český podzim – svátky, tradice, zvyky, pověry, říkadla,  koledy a písničky

Hledáte pro své děti zajímavou publikaci, která je bude bavit, naučí je mnoho říkadel i zajímavostí ohledně ročních období? Ilustrace Josefa Lady, básničky, písničky a řada pranostik uspokojí touhu vašich dětí po činnostech.

Co vlastně v knize najdete? Především charakteristiky jednotlivých období – jaro, léto, podzim, zima. Dozvíte se, kdy začíná jaro, jarní básničky, zvyky, pranostiky, které se k tomuto období pojí, co postní doba, co znamená Smrtná, Družebná či Květná neděle? Jak je to s pálením čarodějnic či stavěním májky. Dále zde najdete stručnou charakteristiku léta, básničky, pranostiky, poměry a zvyky typické pro léto, jak je to s otvíráním studánek, jak je to s medardovou kápí, jak se slavily trhy, jarmarky, poutě. Co jsou to dožínky, žně. Jak se slavil Svátek svatého Václava, posvícení, hody, Dušičky. Autor nezapomněl na dračky a přástky, které už dnes bohužel neznáme. Dále nezapomněl ukončil tradiční rok zimou, básničky, ilustrace, jak je to s Mikulášem, svatou Lucií a co nás vše čeká v adventním čase.

V celé knize jsou k dispozici charakteristiky jednotlivých svátků, zvyky, obyčeje, říkadla, pořekadla, písničky, pranostiky, koledy, ale i náměty na dětské hry. Prostě vše, co patří k tradičnímu českému roku. Pojďte si společně se mnou zavzpomínat na svoje dětská léta, zazpívat si písničky, zarecitovat básničky a pokochat se nádhernými ilustracemi světoznámého malíře Josefa Lady.

Již od první strany, co jsem vzala knihu do ruky na mě dýchla nostalgie mého dětství. Ilustrace Josefa Lady neodmyslitelně patřily k mému dětství. V knize najdete říkadla notoricky známá, informace o všech ročních obdobích, nádherné ilustrace, pořekadla, pranostiky, pověry, zvyky, ale i oblíbené písničky, které rozhodně nesmí v každé rodině chybět.

Josef Lada zaznamenal všechny  ty krásné scenérie na svých obrázcích i v říkadlech či pranostikách. Myslím si, že je nesmírně důležité tyto tradice dodržovat, více se soustředit na přírodu, sledovat ji, přenášet zvyky a obyčeje na své děti, aby si i ony mohly dále šířit, nezapomínat na ně a věnovat jim dostatečnou pozornost. V dnešní uspěchané  době na ně tak trochu zapomínáme, jsme orientovaní spíše na moderní technologie a nevšímáme si tak dobře změn v přírodě, jako naši předkové. Tato publikace by nám v tom měla pomoci. Kniha je prostě nádherná a rozhodně jí doporučuji všem, co chtějí své děti naučit různé tradice.

„Vrby se nám zelenají,

na vše strany rozkvétají,

radujme se, veselme se.

Žežulička v háji zpívá,

zlatohlávek se ozývá,

radujeme se, veselme se.“

„Hurá, jaro už je tady,

zelenat se začnou sady,

hlínou bude vonět zem,

jaro je tu, pojďte ven!“

„Léto, léto už je tady,

pojďme všichni do zahrady,

roste tráva zelená,

mám ji až po kolena.“

„Náš táta šel na houby,

on tam někde zabloudí.

Nezabloudí, těšte se,

on vám houby přinese.“

„Zima, zima, zimička,

hází bílá peříčka.

Děti si je chytají,

koule si s z nich dělají.“

Kniha Tradiční český podzim bude zaujímat své čestné místo v mé knihovničce. Vydavatelství Grada již vydala další roční období jako je jaro, léto, podzim i zima samostatně. Moc se těším, až tyto všechny díly otevřu a budu si s dětmi číst další říkadla i příběhy ze všech ročních období a také prohlížet ty nádherné obrázky Josefa Lady.

Kniha je určena dětem od 7 let a nejen jim.

Text, výběr ilustrací a uspořádání Květoslav Dufek a kol.

Ilustrace: Josef Lada