Na svou první velrybu – nikdy nezapomeneš

Víte, jak dokáže keporkak zpívat zásnubní píseň své samici? Máte rádi podmořské hlubiny a jejich obyvatele? Víte, že úder ocasní ploutve o vodní hladinu možná slouží jako komunikační prostředek? Vstupte, právě vyplouváme na širé moře.

Ral Kiefner se svou manželkou Andreou se nikdy nebojí a objevuje podmořské hlubiny. Vydá se hluboko do míst, kam běžný smrtelník ani nepomyslí. Při svých cestách zkoumá, natáčí, fotí, pozoruje obrovské kytovce, jejich život, rozmnožování, čím se živí, prostě vše, co se velryb, delfínů, vorvaňů i běluh týká.

Podmořský svět mě vždycky fascinoval. Mám moc ráda naučné pořady i encyklopedie o velrybách i delfínech. Tato fascinující kniha plná nádherných fotografií zachycující úžasné okamžiky ze života podmořských velikánů vás bude rozhodně bavit, tak jako mě. Zajímavý byl příběh, jakým způsobem si keporkak – samec namlouvá svou samici, jak jí dokáže zpívat, jak se u toho zvládne pohybovat. Je až nemožné, jak tyto libé zvuky vydává jedna jediná velryba. Jeho doširoka rozpřažené prsní ploutve budí dojem, jako by chtěl zpěvák svým tónům přidat na důrazu. Další příběh, který mě zaujal bylo to, že vorvaň produkuje tzv. „sperma ceti“, tedy „velrybí sperma“. Velrybáři se mylně domnívali, že se jedná o sperma. Tato takzvaná vorvanina se v 18. a 19. století hojně používala k výrobě svíček a později byla ještě dlouho nepostradatelná jako mazivo v motorech.

Titul s radostí doporučuji všem milovníkům moře a jejich živočichů. Kniha je rozdělena do šesti kapitol. Na konci naleznete medailonek autora Ralfa Kiefnera. Na 159 stranách plných fascinujících fotografií a zajímavostí z podmořských hlubin se lehce ztratíte a nebudete se chtít vrátit zpět do reality. Každá kapitola obsahuje mnoho fotografií, které mají bohaté popisky.

Je jedno, jak dlouho o tom člověk sní a jak dobře se na to připraví – první
setkání s velrybou nebo s delfínem je pro každého jedinečným zážitkem, který
se vám nesmazatelně zapíše do duše. Jen samotná velikost a půvab těchto
obřích tvorů, jejich neskutečná síla a ladnost jejich pohybů, už jen to se těžko
popisuje slovy.

Velikost a ladnost těchto tvorů mne nikdy nepřestane ohromovat. A ten neskutečný výkon! Musíme si uvědomit, že váží okolo čtyřiceti tun, což odpovídá hmotnosti přibližně čtyř set lidí.

Ralf Kiefner je nejvýznamnější znalec velryb. Učinil překvapivé objevy a nejednou s těmito fascinujícími mořskými savci zažil dojemné okamžiky.. Potápí se od svých šestnácti let a od začátku devadesátých let 20. století je úspěšným autorem knih, fotografem zvířat a podvodního světa, kameramanem a producentem. Jeho televizní a filmové dokumenty byly vysílány po celém světě a mnohokrát oceněny na mezinárodních festivalech. Není tedy divu, že i jeho fotografie byly nesčetněkrát publikovány v časopisech.

Autor: Ralf Kiefner

Žánr: populárně – naučné

Počet stran: 159